Kody...

W roku 2003, w ramach jednego z eksperymentów malarskich,
zainteresowałem się tzw., enklawami semantycznymi - czyli zapisami
w obrazie (listy, nuty, sentencje), a jednocześnie ikonologią - formą
"zapisywania" treści - np., poprzez wizerunki / iluzje przedmiotów,
postaci ludzkiej, zwierząt i itp.

Dawniej często obrazy kodowano na kilka sposobów naraz - jak choćby 
"Ambasadorowie", Hansa Holbeina, a w skrócie: 

1. portret faktycznych postaci, w samych tylko strojach i postawach - wyrażający specyfikę
ówczesnej Francji i Anglii...
2. między postaciami widzimy mebel wypełniony przedmiotami - a zarówno każdy z nich,
jak i wszystkie z osobna - mają swoje znaczenia, dotyczące wspólnych interesów
i wzajemnej rywalizacji obu królestw...
3. poza tym mamy krzyż - dominujący nad sceną - acz ledwie widoczny - w górnym
 lewym rogu obrazu - symbol chrześcijaństwa, które łączy obie nacje, choć reszta
wyraźnie wskazuje na rodzący się - między innymi na tym tle - poważny konflikt
(XVI wiek - Henryk VIII...),
4. a na dodatek - gdy odwrócimy obraz bokiem do widza - gdy wszystko - co na obrazie
wyobrażone "typowo" staje się płaskie i abstrakcyjne dla naszych oczu - wyraźnie
dostrzegamy wyłącznie bryłę czaszki ludzkiej - symbolu przemijania..., vanitas - marność
rzeczy tymczasowych w obliczu wieczności... 


*******************************************

Jak widać - kodowanie treści w obrazach - często wielowątkowe - nie należało 
do rzadkości. Choć staram się zgłębiać i poznawać temat od strony teoretycznej, 
chciałem też stworzyć własne / nowe kody - szyfry symboliczne, emblematyczne.

Postanowiłem np., połączyć język pisany i wyobrażenie malarskie,
by zapisując określoną treść - nie trzeba było znać zasad mitologii antycznej,
czy dostosowywać swoje treści do tradycyjnej symboliki religijnej...

Mój pierwszy kod miał na celu możliwość bezpośredniego "pisana" 
iluzjami - takich samych treści, jak te, które zapisujemy np., na kartce.

Wybór mój padł z początku - w pierwszej wersji "kodu", na określony
zestaw dość uniwersalnych w komponowaniu przedmiotów
( naczyń, wazonów i itp. ) z przeźroczystego szkła.

Rodzajem malarskiego zapisu deszyfrującego,
jest namalowany w roku 2005 ( i poprawiony w 2007 ):

 "Alfabet szkieł":

Olej na płycie, 90x90 cm, rok 2005 - 7.
Był to też pierwszy mój obraz malowany w 100% z pamięci / komponowany
z wyobraźni.  

Potem namalowałem jeszcze kilka kompozycji związanych z tym "kodem"
szkieł..., m.in., praca "zapisana" szkłami - i tytuł i zarazem treść:

"Równość"...

Obraz archiwalny, niedostępny - olej na płycie, 2005.
Tu np., iluzja trójwymiaru - pozwoliła mi "napisać" słowo wykorzystując
 m.in., sugerowaną wyobrażeniami przedmiotów odległość
"w głąb".
Był też obraz, niestety uszkodzony gdy dwa lata temu zalało mi pracownię,
pt. "Ikar", gdzie cztery szkła - odpowiednie według
alfabetu - "spadały" w nieokreślonej przestrzeni, od jasności ku ciemności
( góra - dół )...

Z czasem - stworzyłem inny kod - bardziej uniwersalny.

Tym razem nie podstawiłem jednego przedmiotu pod jeden znak,
lecz całe grupy...


Na przykład?

Na przykład znak "A" to owoce. Wszelkie możliwe owoce
tego świata, ich fragmenty, świeże, albo i nie.

Zatem istnieją tysiące ( co najmniej ) różnych podstawień,
które można użyć by zbudować określony nastrój - wydźwięk 
metaforyczny słowa / wyrażenia / zdania / dłuższego tekstu
kodowanego w ten sposób - i to bez wychodzenia poza realizm. 

Acz przecież można wyjść poza - aż do poziomu granic rozpoznawalności 
danego obiektu..., kompozycji elementów podstawionych pod znaki pisma. 

Ta sama zasada dotyczy bowiem i innych liter / podstawień, 
a oto tabela mojego nowego kodu: 



Litera alfabetu
Znaki łacińskie
Ikonograficzne odpowiedniki / emblematy - do podstawienia pod znaki alfabetu łacińskiego - w przedstawieniu malarskim.
A OWOCE - wszelkiego rodzaju, gatunku czy odmiany, dowolnej barwy, wielkości, stopnia dojrzałości, lub zepsucia…, także kawałki, soki i przetwory owocowe.
B
SZTUKA OZDOBNA - dokładniej ozdoby, ornamenty, biżuteria, insygnia, meble, szkatuły i inne precjoza o funkcji ozdoby lub opakowania ozdoby.
PIENIĄDZE - monety i papier /// Wszystkie emblematy albo jako iluzje albo kolaż.
C ZABAWKI - wszelkiego typu zabawki - makiety, domki, klocki, maskotki, lalki, „bohaterowie” i „rycerze”, „smoki” i itp., również starożytne / prehistoryczne.
D RZEŹBY, MASKI, MODELE ĆWICZEBNE - rzeźby ludzi, zwierząt, scen, ich części, lub abstrakcyjne, dowolne maski, ich części, modele art., i np., krawieckie.
E NACZYNIA - wszelkiego typu, np., butelki, miski, garnki, talerze, patery, dzbany, wazony, puchary, kielichy, szklanki - użytkowe i ozdobne - z tym, że puste, całe lub rozbite, ich fragmenty - w tym współczesne, dawne, czy prehistoryczne.
F LEKI - jak tabletki, proszki, płyny, same, w opakowaniach wszelakich lub słojach aptekarskich.
G BROŃ, MODELE BRONI, POCISKI I ITP. – współczesne, dawne i prehistoryczne - duże / małe lub „dalej” i „bliżej”.
H GRZYBY I ICH PRZETWORY – jadalne i nie, duże i nie, całe i fragmenty, przetwory, a także grzyby ozdobne, huby.
I NARZĘDZIA – wszelkiego typu przyrządy i narzędzia jakimi posługuje się człowiek od małych i precyzyjnych po np., grabie…, lub maszyny widziane z perspektywy „pejzażu”.
J SZMATY, DRAPERIE, PĘKNIĘCIA NP., TŁA CZY PÓŁKI, „DZIURY” W OBRAZIE LUB FAKTYCZNE DZIURY – JAKO ENKLAWY SEMANTYCZNE.
K KAMIENIE, WĘGIEL, KRYSZTAŁY, NATURALNY BURSZTYN I MINERAŁY.
L KWIATY I ROŚLINY DONICZKOWE – wszelkich gatunków i odmian, barw, zarówno świeże jak i suszki, w tym miechunki ( owoce ), lub zwiędłe / suche.
M GRY – np., pionki szachowe i inne, kości do gry, kulki, domino, karty wszelkiego rodzaju, kamienie do losowania, bule, piłki i inne przybory gier sportowych…
N ZWIERZĘTA KRĘGOWE ( z wyłączeniem ryb ) – żywe, martwe i wypchane, mięso lub kości, czaszki, przetwory, dowolnego gatunku… także preparaty naukowe. W tym czaszka i kości ludzkie, lub ciało – np. widziane w perspektywie, albo same nogi, ręce, wychodzące zza kadru, preparaty.
O ZWIERZĘTA BEZKRĘGOWE - żywe lub nie, dowolnego gatunku, w tym muszle, i skamieniałości.
Q UBIORY, ZBROJE, NAKRYCIA GŁOWY – wszelkiej maści współczesne i nie, okulary także, sztuczne oczy, czy protezy…
P ŹRÓDŁA ŚWIATŁA – zarówno zapalone jak i zgaszone, świece, znicze, kaganki, lampy, latarki, okna, smugi światła na / w danym miejscu kompozycji.
R MIÓD, WYPIEKI I PRZETWORY – miód, chleb, bułka, ciasta, ciastka, ale i ich fragmenty, okruchy, ale i przetwory mleczne – sery, twarogi, itp.
S WĘDKARSTWO I RYBY – przybory wędkarskie i rybackie, oraz ryby wszelkiego rodzaju lub ich szczątki, ryby zakonserwowane, preparaty.
T CZASOMIERZE – klepsydra, zegarki wszelkiego typu, zegar słoneczny, księżycowy, wodny i itp., w tym elementy i niekompletne mechanizmy.
U OPTYKA I NARZĘDZIA ARTYSTYCZNE – typowe – pędzle, szpachle, palety, krosna, sztalugi, a optyka – aparat foto i kamera, oraz ich „przodkowie”, soczewki, lustra wklęsłe i wypukłe, aparaty optyczne.
V RAMY, OBRAZY, ZDJĘCIA, LUSTRA - zarówno jako iluzje jak i elementy kolażu.
W WARZYWA I JARZYNY - wszelkie - jak kapusta, sałata, brokuł, por, czosnek, cebula, burak, itp., itd.
X INSTRUMENTY MUZYCZNE – całe, nowe, stare, zniszczone, ich fragmenty, dowolne, lokalne i historyczne, jak i współczesne.
Y KSIĄŻKI, PAPIERY, GAZETY, NOŚNIKI I ODTWARZACZE INFORMACJI
Z JAJKA, ORZECHY, NASIONA – wszelkiego kształtu i wielkości, gatunku, pojedynczo lub w większej ilości, jajka mogą być w gniazdach, także same skorupy i łupiny, ich fragmenty.



Cóż można dodać..., ten kod - "Kod ikonograficzny" 
w pełni tego słowa, oparty jest o Łacinę..., choć oczywiście 
można stworzyć "tłumaczenia".

 Planuję obecnie namalować kilka obrazów poglądowych, w tym - kwadrat,
3-4 półki, zakodowany jednym jedynym wyrażeniem: "Carpe diem", namalowanym
kilkukrotnie, za każdym razem inaczej  - by oddać kilka znaczeń tej frazy - zapisanych
moim kodem.


Pracuję też ostatnio nad nowymi formami dość abstrakcyjnych kodów
podobnych - poza tym - pierwszemu alfabetowi szkieł, plus ich powiązania
wzajemne, czyli tzw., kodowanie złożone...
Postaram się wrzucić co nie co takich prac w najbliższym czasie.


C.D.N.










Brak komentarzy:

Prześlij komentarz