Kody...

W roku 2003, w ramach jednego z eksperymentów malarskich,
zainteresowałem się tzw., enklawami semantycznymi - czyli zapisami
w obrazie (listy, nuty, sentencje), a jednocześnie ikonologią - formą
"zapisywania" treści - np., poprzez wizerunki / iluzje przedmiotów, postaci ludzkiej,
zwierząt i itp.

Dziś często szukamy w dawnych dziełach zagadek  współczesnych - teorii spiskowych,
tajnych stowarzyszeń, kryminalnych zagadek z życia artystów..., i itp., i w pewnym sensie
nie mylimy się... Jednak sposoby z pomocą których próbuje się dziś "czytać" dawne
malarstwo, zazwyczaj obarczone są podstawowym błędem logicznym:
czytamy "po swojemu"..., nie znając podstaw kodu użytego przez artystów...


Są zresztą obrazy kodowane na kilka sposobów naraz - jak choćby 
"Ambasadorowie", Hansa Holbeina, a w skrócie: 

1. portret faktycznych postaci, w samych tylko strojach i postawach - wyrażający specyfikę
ówczesnej Francji i Anglii...
2. między postaciami widzimy mebel wypełniony przedmiotami - a zarówno każdy z nich,
jak i wszystkie z osobna - mają swoje znaczenia, dotyczące wspólnych interesów
i wzajemnej rywalizacji obu królestw...
3. poza tym mamy krzyż - dominujący nad sceną - acz ledwie widoczny - w górnym
 lewym rogu obrazu - symbol chrześcijaństwa, które łączy obie nacje, choć reszta
wyraźnie wskazuje na rodzący się - między innymi na tym tle - poważny konflikt
(XVI wiek - Henryk VIII...),
4. a na dodatek - gdy odwrócimy obraz bokiem do widza - gdy wszystko - co na obrazie
wyobrażone "typowo" staje się płaskie i abstrakcyjne dla naszych oczu - wyraźnie
dostrzegamy wyłącznie bryłę czaszki ludzkiej - symbolu przemijania..., vanitas - marność
rzeczy tymczasowych w obliczu wieczności... 


*******************************************


Kodowane treści w obrazach - często wielowątkowe nie należało 
do rzadkości. Niemniej - choć staram się zgłębiać i poznawać temat 
od strony teoretycznej, chciałem też stworzyć własne / nowe kody - szyfry 
symboliczne, emblematyczne.

Postanowiłem m.in., połączyć język pisany i wyobrażenie malarskie,
by zapisując określoną treść - nie trzeba było znać zasad mitologii antycznej,
czy dostosowywać swoje treści do tradycyjnej symboliki religijnej...

Mój pierwszy kod - miał na celu całkiem nowe podejście do tematu,
czyli - bezpośredniego "pisana" iluzjami takich samych treści,
jak te, które zapisujemy np., na kartce.

Malarstwo jest na tyle skomplikowane i różnorodne, że nie tylko
zapis - kod, podstawienie znaków / przedmiotów wchodziło w grę
lecz i sposób zakomponowania obrazu, kolorystyka, styl malarski,
albo choćby to, czy przedmiot dany będzie wyobrażony jako cały,
wypełniony czymś  czy pusty, przewrócony czy stojący "jak należy".

Wybór mój padł z początku - w pierwszej wersji "kodu", na określony
zestaw przedmiotów ( naczyń, wazonów i itp. ) z przeźroczystego szkła.
Zaś rodzajem malarskiego zapisu deszyfrującego,
jest namalowany w roku 2005 ( i poprawiony w 2007 ),

 "Alfabet szkieł":

Olej na płycie, 90x90 cm, rok 2005 - 7.
Był to też pierwszy mój obraz malowany w 100% z pamięci / komponowany
z wyobraźni.  

Potem namalowałem jeszcze kilka kompozycji związanych z tym "kodem"
szkieł..., m.in., praca "zapisana" szkłami - i tytuł i zarazem treść:

"Równość"...

Obraz archiwalny, niedostępny - olej na płycie, 2005.
Tu np., iluzja trójwymiaru - tak charakterystyczna dla malarstwa
zachodnioeuropejskiego - pozwoliła mi "napisać" dane słowo wykorzystując
 m.in., sugerowaną wyobrażeniami przedmiotów odległość
"w głąb".
Był też obraz, niestety uszkodzony gdy dwa lata temu zalało mi pracownię,
pt. "Ikar", gdzie cztery szkła - odpowiednie według
alfabetu - "spadały" w nieokreślonej przestrzeni, od jasności ku ciemności
( góra - dół )...

Z czasem - stworzyłem inny kod - bardziej uniwersalny.

Tym razem nie podstawiłem jednego przedmiotu pod jeden znak,
lecz całe grupy emblematów / wyobrażeń..., jak zwał tak zwał. 


Na przykład?

Na przykład znak "A" to owoce. Wszelkie możliwe owoce
tego świata, ich fragmenty, świeże, albo i nie.

Zatem istnieją tysiące ( co najmniej ) różnych podstawień,
które można użyć by zbudować określony nastrój - wydźwięk 
metaforyczny słowa / wyrażenia / zdania / dłuższego tekstu
kodowanego w ten sposób - i to bez wychodzenia poza realizm. 

Acz przecież można wyjść poza - aż do poziomu granic rozpoznawalności 
danego obiektu..., kompozycji elementów podstawionych pod znaki pisma. 

Ta sama zasada dotyczy bowiem i innych liter / podstawień, 
a oto tabela mojego nowego kodu: 



Litera alfabetu
Znaki łacińskie
Ikonograficzne odpowiedniki / emblematy - do podstawienia pod znaki alfabetu łacińskiego - w przedstawieniu malarskim.
A OWOCE - wszelkiego rodzaju, gatunku czy odmiany, dowolnej barwy, wielkości, stopnia dojrzałości, lub zepsucia…, także kawałki, soki i przetwory owocowe.
B
SZTUKA OZDOBNA - dokładniej ozdoby, ornamenty, biżuteria, insygnia, meble, szkatuły i inne precjoza o funkcji ozdoby lub opakowania ozdoby.
PIENIĄDZE - monety i papier /// Wszystkie emblematy albo jako iluzje albo kolaż.
C ZABAWKI - wszelkiego typu zabawki - makiety, domki, klocki, maskotki, lalki, „bohaterowie” i „rycerze”, „smoki” i itp., również starożytne / prehistoryczne.
D RZEŹBY, MASKI, MODELE ĆWICZEBNE - rzeźby ludzi, zwierząt, scen, ich części, lub abstrakcyjne, dowolne maski, ich części, modele art., i np., krawieckie.
E NACZYNIA - wszelkiego typu, np., butelki, miski, garnki, talerze, patery, dzbany, wazony, puchary, kielichy, szklanki - użytkowe i ozdobne - z tym, że puste, całe lub rozbite, ich fragmenty - w tym współczesne, dawne, czy prehistoryczne.
F LEKI - jak tabletki, proszki, płyny, same, w opakowaniach wszelakich lub słojach aptekarskich.
G BROŃ, MODELE BRONI, POCISKI I ITP. – współczesne, dawne i prehistoryczne - duże / małe lub „dalej” i „bliżej”.
H GRZYBY I ICH PRZETWORY – jadalne i nie, duże i nie, całe i fragmenty, przetwory, a także grzyby ozdobne, huby.
I NARZĘDZIA – wszelkiego typu przyrządy i narzędzia jakimi posługuje się człowiek od małych i precyzyjnych po np., grabie…, lub maszyny widziane z perspektywy „pejzażu”.
J SZMATY, DRAPERIE, PĘKNIĘCIA NP., TŁA CZY PÓŁKI, „DZIURY” W OBRAZIE LUB FAKTYCZNE DZIURY – JAKO ENKLAWY SEMANTYCZNE.
K KAMIENIE, WĘGIEL, KRYSZTAŁY, NATURALNY BURSZTYN I MINERAŁY.
L KWIATY I ROŚLINY DONICZKOWE – wszelkich gatunków i odmian, barw, zarówno świeże jak i suszki, w tym miechunki ( owoce ), lub zwiędłe / suche.
M GRY – np., pionki szachowe i inne, kości do gry, kulki, domino, karty wszelkiego rodzaju, kamienie do losowania, bule, piłki i inne przybory gier sportowych…
N ZWIERZĘTA KRĘGOWE ( z wyłączeniem ryb ) – żywe, martwe i wypchane, mięso lub kości, czaszki, przetwory, dowolnego gatunku… także preparaty naukowe. W tym czaszka i kości ludzkie, lub ciało – np. widziane w perspektywie, albo same nogi, ręce, wychodzące zza kadru, preparaty.
O ZWIERZĘTA BEZKRĘGOWE - żywe lub nie, dowolnego gatunku, w tym muszle, i skamieniałości.
Q UBIORY, ZBROJE, NAKRYCIA GŁOWY – wszelkiej maści współczesne i nie, okulary także, sztuczne oczy, czy protezy…
P ŹRÓDŁA ŚWIATŁA – zarówno zapalone jak i zgaszone, świece, znicze, kaganki, lampy, latarki, okna, smugi światła na / w danym miejscu kompozycji.
R MIÓD, WYPIEKI I PRZETWORY – miód, chleb, bułka, ciasta, ciastka, ale i ich fragmenty, okruchy, ale i przetwory mleczne – sery, twarogi, itp.
S WĘDKARSTWO I RYBY – przybory wędkarskie i rybackie, oraz ryby wszelkiego rodzaju lub ich szczątki, ryby zakonserwowane, preparaty.
T CZASOMIERZE – klepsydra, zegarki wszelkiego typu, zegar słoneczny, księżycowy, wodny i itp., w tym elementy i niekompletne mechanizmy.
U OPTYKA I NARZĘDZIA ARTYSTYCZNE – typowe – pędzle, szpachle, palety, krosna, sztalugi, a optyka – aparat foto i kamera, oraz ich „przodkowie”, soczewki, lustra wklęsłe i wypukłe, aparaty optyczne.
V RAMY, OBRAZY, ZDJĘCIA, LUSTRA - zarówno jako iluzje jak i elementy kolażu.
W WARZYWA I JARZYNY - wszelkie - jak kapusta, sałata, brokuł, por, czosnek, cebula, burak, itp., itd.
X INSTRUMENTY MUZYCZNE – całe, nowe, stare, zniszczone, ich fragmenty, dowolne, lokalne i historyczne, jak i współczesne.
Y KSIĄŻKI, PAPIERY, GAZETY, NOŚNIKI I ODTWARZACZE INFORMACJI
Z JAJKA, ORZECHY, NASIONA – wszelkiego kształtu i wielkości, gatunku, pojedynczo lub w większej ilości, jajka mogą być w gniazdach, także same skorupy i łupiny, ich fragmenty.



Cóż można dodać..., ten kod - "Kod ikonograficzny" 
w pełni tego słowa, oparty jest o Łacinę..., choć oczywiście 
można stworzyć "tłumaczenia".

 Planuję obecnie namalować kilka obrazów poglądowych, w tym - kwadrat,
3-4 półki, zakodowany jednym jedynym wyrażeniem: "Carpe diem", namalowanym
kilkukrotnie, za każdym razem inaczej  - by oddać kilka znaczeń tej frazy - zapisanych
moim kodem.


Pracuję też ostatnio nad nowymi formami dość abstrakcyjnych kodów
podobnych - poza tym - pierwszemu alfabetowi szkieł, plus ich powiązania
wzajemne, czyli tzw., kodowanie złożone...
Postaram się wrzucić co nie co takich prac w najbliższym czasie.


C.D.N.










Brak komentarzy:

Prześlij komentarz