niedziela, 13 września 2020

Relacja z Pleneru Malarskiego - Stowarzyszenia Marynistów Polskich - Oddziału Pomorskiego w Ustce (28.08 - 04.09.2020).

Na plener marynistyczny do Ustki przyjechałem dzięki poleceniu mnie do

Stowarzyszenia Marynistów Polskich  

przez Marię Dziopak - wiceprezes Oddziału Pomorskiego SMP w Ustce

 Podczas tegorocznego pleneru przypadła mi rola komisarza. Rola, która okazała się
nadspodziewanym wyzwaniem, choć także pouczającym doświadczeniem i z pewnością bardzo mi się przyda już w najbliższej przyszłości.

O wyborze osób zaproszonych na tegoroczny plener w Ustce decydowała prezes Oddziału Pomorskiego w Ustce: Elżbieta Kulka, zarazem Organizatorka pleneru, u której kwaterowaliśmy (w Ośrodku Borowinka).

Jestem wdzięczny Elżbiecie Kulce za pomoc, udzielone mi w trakcie pleneru informacje, dziękuję za przyjęcie do Oddziału, zaproszenie na plener i powierzenie trudnej funkcji komisarza. 

Dnia 28 sierpnia bieżącego roku oficjalnie rozpoczął się plener malarski Pomorskiego Oddziału SMP w Ustce - pt. 

"M - JAK MORZE 7". 

W tegorocznej edycji pleneru uczestniczyło dziewiętnaścioro artystów z całej Polski, w tym kilkoro członków Zarządu Głównego SMP w Warszawie. 

Poniżej zamieszczam plakat pleneru: 



Podczas pleneru - oczywiście z zachowaniem ostrożności wskazanej dziwnymi czasami, w jakich przyszło nam żyć - zorganizowaliśmy kilka spotkań integracyjnych, zwiedzaliśmy okolice i miasto Ustkę, które moim zdaniem należy do kilku najładniejszych miast, w jakich udało mi się dotąd być. 

Kwaterowani byliśmy po dwie osoby na domek - każdemu artyście przypadał zatem albo parter albo piętro domku. Mieszkało nam się bardzo wygodnie, artyści mieli możliwość malować w plenerze lub w domkach. 

Zarówno zakwaterowanie jak i wyżywienie (w restauracji córki prezes Oddziału), można, a nawet trzeba wyłącznie chwalić i polecać każdemu, kto chciałby się zatrzymać w Ustce. 

Było mi bardzo miło poznać wielu świetnych malarzy i rozmawiać z nimi, móc zobaczyć ich obrazy w naturze, jest jedną z istotniejszych zalet pleneru - możliwość wymiany doświadczeń, wiedzy, rozwiązań technicznych, obejrzenia wielu oryginalnych prac przebywając w jednym miejscu. 

Wystawa poplenerowa odbyła się w Małej Galerii - usteckiej filii - Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej / Centrum Aktywności Twórczej w Ustce, o godzinie 17.00, trzeciego września. 

Poniżej nieco zdjęć z otwarcia wystawy poplenerowej, podczas której mimo braku typowego wernisażu, odwiedziło nas wielu gości w tym uczestnicy drugiego pleneru Malarskiego w Ustce pt. "Art-Friends".

Poniżej prezentuję, co nie co zdjęć z pleneru (autorstwa uczestników, w tym mojego): 


Do Ustki przyjechałem w przeddzień pleneru - 27.08.2020 - mając przy tym okazję poznać kilka osób, a także zwiedzić centrum Ustki, port, falochron, pooddychać morzem...
Na zdjęciu - obok syrenki i mnie - artystki: Danuta Kruger, Urszula Imamura i Maria Dziopak.

Morze tego wieczoru było nieco wzburzone, ale ogólnie pogodnie, słonecznie...




A potem zaczął się plener..., a gdy się kończył, wykonaliśmy sporo zdjęć..., oto ich część: 


Obraz Elżbiety Kulki - prezes Oddziału SMP w Ustce

A poniżej dwa obrazy Marii Dziopak - wiceprezes Oddziału: 





Obraz Pawła Kędzierskiego 


Obraz Danuty Kruger



Katarzyna Orthwein


Waldemar Kaliczak


Ryszard Patzer


Danuta Kruger - podczas pleneru wykonała 9 prac formatu 60x80 cm, co bynajmniej nie jest granicą jej możliwości - podczas jednego z zeszłorocznych plenerów Danuta stworzyła prac kilkanaście, a i średni format mieścił się między 50x100 a 120x120 cm... 



Najmłodsza uczestniczka pleneru - Diana Hoffmann



... i jej mama - Maria Hoffmann. 




Obraz Krystyny Hrehorowicz


Obraz Eugeniusza Jana Kozłowskiego



Obraz Józefa Dzierana




Obraz Urszuli Imamury



Obraz Janiny Szymanowskiej



Obraz Nadii Snitko - Pleszko - z Zarządu Głównego w Warszawie



Obraz Tadeusza Drozdowskiego


Obraz Daniela Truszkowskiego - z Zarządu Głównego w Warszawie


Moja praca - niestety nie najlepiej sfotografowana..., koncentrowałem się raczej na fotografowaniu prac innych uczestników i samego otwarcia, i tym razem nie wyszło mi najlepiej dokumentowanie własnego obrazu.  
















https://www.facebook.com/baltic.gallery.art/


 P.S. 

Przykro mi, że tak późno - blisko tydzień po plenerze wstawiam tę relację, jednak ostatni tydzień wiązał się dla mnie z wieloma wyzwaniami twórczymi i organizacyjnymi, także względem zbliżającego się pleneru w Pszczewie. 

Dziękuję wszystkim uczestnikom za miłą atmosferę i wyrozumiałość wobec "świeżo upieczonego" członka Oddziału - w trudnej roli komisarza!  

 

3 komentarze:

  1. Gratulacje dla wszystkich Artystów

    OdpowiedzUsuń
  2. Reportaż ukazujący głęboką wrażliwość autora. Gratuluję i pozdrawiam...

    OdpowiedzUsuń
  3. Dzięki za piękną i wyczerpującą relację z pleneru marynistycznego w Ustce,który miał miejsce w sierpniu tego roku,oraz pokaz zdjęć prac zaproszonych artystów.Oby takich plenerów było więcej,w dobrej i przyjaznej atmosferze.I bez pandemii.
    Pozdrawiam serdecznie komisarza i pozostałych kolegów artystów.

    Wiceprezes ZG.S.M.P. Lidia Snitko-Pleszko
    ps. Nazywam się LIDIA,a nie NADIA

    OdpowiedzUsuń