Kopie

 Kopie i pastisze, interpretacje malarskie - według dzieł dawnych Mistrzów - są w mojej twórczości motywem raczej rzadkim. Zdarzyło mi się jednak kilka zleceń, oraz kompozycji powstałych wedle własnej inicjatywy - i wybrane spośród nich - pokazuję poniżej: 


Akryl, płyta, 70x50 cm, rok 2012 - kopia na podstawie 
obrazu Wojciecha Kossaka. 


Obraz na podstawie obrazu Wojciecha Kossaka. 

Obraz od oryginału różni się stonowaną kolorystyką, oraz techniką malarską. 

Był to eksperyment - kopia jest wykonana w technice akrylu, a oryginał malowany był w technice olejnej. Być może, dla "niewtajemniczonych" niewiele to oznacza - zatem podpowiem: podstawową różnicą między tymi technikami - jest szybkość schnięcia farb. Farby olejne schną długo, czasami i kilka miesięcy, a przez - co najmniej kilka dni - jak i cały czas podczas malowania - można dokonywać korekty, farbę zmazać, rozetrzeć, zmieszać z innym kolorem, zmienić ślad / plamę pędzla w danym miejscu. Natomiast farby akrylowe sną szybko, w ciepłych miesiącach roku prawie "na pędzlu", w max kilka minut, zimą do kilkunastu - ale to też zależy od rozrzedzenia farb medium i rodzaju medium. Ja jako medium użyłem po prostu wody - a im jej więcej, tym farba schnie szybciej... Można zatem powiedzieć, że utrudniłem sobie życie - ale też i taki był cel, sprawdzić jak mi pójdzie, gdy zastosuję trudniejszą technikę... Myślę, że poszło całkiem dobrze... 


************************************************************************


Kopia według George'a Flegel'a, olej, płótno,
60x90 cm, rok 2016

Obraz - martwa natura - według George'a Flegel'a - malarza XVII - wiecznego. Oryginalnie obraz jest mały, ja malowałem - na zlecenie - na formacie 60x90 cm, miałem również bardzo ograniczony czas - stąd choć wizualnie obraz jest bardzo podobny do oryginału i w tym przypadku musiałem zmodyfikować oryginalną technikę malarską. 


*******************************************************************


Pastisz, interpretacja według dawnej grafiki - dla tej kompozycji opracowałem 
całą gamę barwną i dodałem kilka elementów od siebie - akryl na płótnie, 
rok 2016. 


Na koniec pastisz / interpretacja / przeróbka - malowałem ten motyw według XIX wiecznej, czarnobiałej grafiki, zatem całe opracowanie kolorystyki jest moje - autorskie. Od siebie zmieniłem sufit w oryginale jasny, opisany jako wielobarwny, dodałem również "holenderskie kafelki", zmieniłem też nieco wygląd niektórych mebli. Jest to zatem kopia, oraz, jednocześnie nie jest..., ponieważ w tej kompozycji wiele elementów końcowych - to moja wyobraźnia.  







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz